fredag 20. november 2009

Det koster å være ærlig!

"Ærlighet lønner seg" har jeg blitt opplært til, men etter å ha bodd tre-fire måneder i Italia så begynner jeg jammen å lure. Kjersti og jeg er noen av de særdeles få personene i dette landet som leier av noen som faktisk har tenkt å oppgi leieinntektene til myndighetene. Dette er vi selvsagt glad for, men at det skulle være så vanvittig dyrt å være ærlige, det hadde vi ikke trodd!

Vi må selvsagt ha en kontrakt. Denne er temmelig omfattende, men akkurat det er ikke så ille. Men det som er ille er at denne må registreres hos myndighetene, noe som er langt fra gratis. Neida, det koster derimot 2% av årlig leiesum + 125 NOK per 100 linjer kontrakten består av!!! Tilsammen koster det da altså 268 Euro = ca. 2200 kroner å registrere kontrakten vår, noe som Kjersti og jeg må betale halvparten av. OK, tenkte jeg da. Litt teit at de gjør det så vanskelig og dyrt å være ærlig, i og med at de sliter med mye svart utleie her til lands. MEN, DET STOPPER IKKE DER. Det er ikke nok å registrere kontrakten en gang og betale for dette, man må faktisk betale 2% av årlig leie ( for vår del ca 1400 NOK) per år så lenge kontrakten gjelder. Og ikke nok med det, bestemmer man seg for å avslutte kontrakten, så må man betale da også. Men da har de vært rause nok til å redusere beløpet til 1% av årlig leie!

Alt dette er altså det man må betale kun for å få lov til å betale skatt - som er på et såpass hyggelig nivå som 40% av leieinntektene!

Så selv om jeg fortsatt er glad for at vi har en ærlig utleier, så begynner jeg å forstå hvorfor det ikke er så mange som gjør det!

3 kommentarer:

  1. Det koster visst å være ærlig, men vi kan jo håpe det lønner seg i lengden allikevel! ;-)
    Det må jo være en grunn til at det heter ærlighet varer lengst! ;-)
    Mth

    SvarSlett
  2. Hold på barnelærdommen, selv om den blir "dyr" i praksis.
    Håper alt er vel i solen, her er det mørkt og regn- men det har jo sin sjarm.
    Vi gleder oss til å se dere i desember.
    Hilsen mamma Furua

    SvarSlett
  3. Det var litt av et byråkrati... Hvorfor gjøre det så vanskelig? Det var veldig trivelig å snakke med deg, Kjersti i går. Ha en god uke!

    Klem Marianne

    SvarSlett