torsdag 17. september 2009

Er all lærdom nyttig?

Jeg har fått endel spørsmål om hva jeg studerer, og om det er noe vits i å studere enda mer. Vel, her er en liten smakebit av hva jeg holder på med om dagen, så kan dere bedømme selv om det er vits å studere mer:

"Vis at enhver (rasjonell) preferanse relasjon, som er homotetisk, continuerlig og monoton kan bli representert ved en nyttefunksjon som er homogen av grad en."
og:
"Hvor mange personer må man være i et rom for at sannsynligheten for at minst 2 av personene har samme bursdag er større en 50%"

Sånn om noen tilfeldigvis skulle være interrestert.
(fasit kan legges ut neste uke om etterspørselen er stor...)

3 kommentarer:

  1. Hvis dette er hovedgrunnen til at dere har dratt til Italia, kan dere like godt komme hjem igjen med en gang...
    mvh fetter Arne

    SvarSlett
  2. Det er klart jeg vil ha svaret. Bruker jo tiden min på mer nyttige ting som bleieskift og klesvask etc. Knallfint ukas bilde forresten...
    Klem Erikka

    SvarSlett
  3. Ja, tatt i betrakning at det er du som har tatt bildet bør du jo synes det er fint! :)

    SvarSlett